Serwis silników zaburtowych

Jako Dealer Honda Marine jesteśmy również Autoryzowanym Punktem Serwisowym silników zaburtowych marki Honda. Zajmujemy się bieżącymi naprawami oraz kompleksowym serwisem napędów. Systematyczne przeglądy oraz przygotowanie silników na sezon zimowy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie oraz przedłuża żywotność sprzętu. Dlatego serwis silnika zaburtowego warto wykonywać regularnie przed i po sezonie motorowodnym, korzystając przy tym z usług wyspecjalizowanych zespołów serwisowych.

Naprawa silników zaburtowych

Autoryzowany Punkt Serwisowy Honda Marine świadczy zarówno naprawy gwarancyjne, jak i pogwarancyjne napędów motorowych. Nasz serwis obsługuje silnik motorowe zaburtowe marki Honda niezależnie do pojemności, mocy oraz roku produkcji. Jako wykwalifikowany i doświadczony Zespół doskonale radzimy sobie z naprawami silników zaburtowych Honda wszystkich generacji, także jednostek o niemałym przebiegu, w tym silników użytkowanych w łodziach motorowodnych i żaglowych. W razie potrzeby oferujemy również usługę dojazdu do Klienta i naprawę napędu bezpośrednio w marinie.

Naprawa i serwis silników motorowych – wyłącznie oryginalne części zamienne

Podczas serwisowania stosujemy się do odpowiednich procedur oraz norm przyjętych w Autoryzowanych Punktach Serwisowych. Wykorzystujemy tylko oryginalne części zamienne, co zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo, a także wydłuża czas eksploatacji silników. Gwarantujemy najwyższą jakość obsługi Klienta oraz wysoki poziom zadowolenia z oferowanych usług serwisowych i naprawczych.

Klientów zainteresowanych zleceniem naprawy silnika zaburtowego lub przeprowadzeniem serwisu sezonowego zachęcamy do kontaktu. Oferujemy korzystne warunki współpracy oraz krótki czas oczekiwania na naprawę. Dysponujemy Mobilnym Zespołem Serwisowym realizującym naprawy bezpośrednio na terenie mariny. W razie konieczności przewiezienia napędu do serwisu stacjonarnego pomagamy w organizacji bezpiecznego i niezawodnego transportu.

Jak dbać o silnik również poza sezonem?

Silnik jest sercem łodzi, dlatego bardzo ważne jest konsekwentne dbanie o niego. Na niezawodność silnika oraz jego długą żywotność mają wpływ systematyczne przeglądy, kontrola stanu technicznego i materiałów eksploatacyjnych.

PRZEGLĄD TECHNICZNY PRZED CZY PO SEZONIE?

Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie przeglądu technicznego po sezonie, aby silnik był przygotowany już na kolejny okres użytkowania. Przekładnie silników zaburtowych pracują pod wodą i w przypadku powstania jakichkolwiek nieszczelności odłożenie naprawy do wiosny może wiązać się z wymianą wielu skorodowanych elementów, a serwisy w tym okresie mają większe obłożenie.
Uwaga! Posezonowy przegląd techniczny jest obowiązkowy w przypadku silników będących w okresie gwarancyjnym.

JAK KONSERWOWAĆ I DBAĆ O SILNIK:

  1. Zalecamy postępować według instrukcji producenta dołączonej do każdego modelu silnika. Tabela w niej zawarta informuje o częstotliwości konserwacji oraz czynnościach serwisowych.
  2. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności serwisowych konieczne jest wyłączenie silnika. Jeżeli jednak wymagane jest jego uruchomienie bardzo ważne jest sprawdzenie czy:
    -pomieszczenie jest wentylowane
    -płytka antykawitacyjna znajduje się co najmniej 10 cm pod wodą, by pompa wodna była w stanie dostarczyć odpowiednią ilość wody chłodzącej – inaczej może dojść do przegrzania silnika
  3. Zanim materiały eksploatacyjne lub akumulator zostaną wyrzucone warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi utylizacji lub skontaktować z Autoryzowanym Serwisem Honda. Dbajmy o środowisko!
  4. Do konserwacji i naprawy należy używać oryginalnych olejów i części zamiennych Honda dedykowanych do danego typu silnika.
  5. Wymiana olejów: w silnikach gaźnikowych np. BF 8, BF 10 i BF 15, BF 20, jaki i zasilanych wtryskiem paliwa (BF 40 i większej mocy) zaleca się wymianę oleju w spodzinie i oleju silnikowego po 100 godzinach pracy lub co pół roku, a koniecznie po sezonie. Podczas przeglądu bardzo ważna jest kontrola uszczelniacza na wałku poziomym. Mleczny odcień oleju oznacza obecność wody – konieczne jest ustalenie przyczyny i ewentualna wymiana uszczelniacza. W celu wymiany oleju należy odkręcić dolną, a następnie górną śrubę spustową i zlać olej. W przypadku obecności wody w oleju przekładniowym należy skontaktować się z Autoryzowanym Punktem Serwisowym.
  6. Filtr oleju silnikowego należy wymieniać w Autoryzowanym Serwisie Honda. Zaleca się wymianę po 200 godzinach eksploatacji lub raz w roku. Zanieczyszczenia znajdujące się w oleju mogą spowodować uszkodzenie silnika.
  7. Wirnik pompy wodnej – z wyjątkiem Honda BF 2,3 – należy sprawdzać w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym po każdym sezonie, ponieważ przy intensywnej eksploatacji końcówki wirnika mogą się zatrzeć.
  8. Bardzo ważne jest także kontrolowanie śruby napędowej, sprawdzanie czy łopatki nie są wyszczerbione (np. od uderzenia o skałę) oraz czy wałek poziomy jest czysty (czy nie wkręciła się np. żyłka).
  9. Po każdym sezonie należy sprawdzić stan anod, czyli płytek chroniących silnik przed korozją. Jeżeli płytki anodowe ukruszą się lub zmniejszą o 2/3 od oryginalnej wielkości należy je wymienić.
  10. Następnym elementem, który powinien być wymieniany po każdym sezonie jest świeca zapłonowa. Zalecamy wymianę w Autoryzowanym Serwisie Honda. Ważne, aby stosować oryginalne świece zapłonowe, zamienniki z reguły nie spełniają wymaganych parametrów.
  11. Filtr paliwa także powinien być wymieniany raz w roku ze wskazaniem na koniec sezonu, ponieważ zanieczyszczenia znajdujące się na nim wpływają na onbiżenie mocy silnika.
  12. Po zakończonym sezonie powinno się przepłukać silnik czystą wodą przez conajmiej 10 minut.
  13. Ostatnim ważnym punktem w konserwacji silników zaburtowych jest smarowanie ich zewnętrznych powierzchni szmatką nasączoną olejem silnikowym, a w przypadku silników pracujących w słonej wodzie dodatkowo smarem antykoryzyjnym.

PRAWIDŁOWE PRZECHOWYWANIE SILNIKA ZABURTOWEGO

Silnik powinien być przechowywany w suchym, zaciemnionym pomieszczeniu z dala od bezpośredniego oddziaływania promieni słonecznych. W sytuacji, gdy silnik będzie przechowywany dłużej niż miesiąc, należy opróżnić zbiornik paliwa. W przypadku silników wyposażonych w rozrusznik elektryczny trzeba dodatkowo naładować akumulator i kontrolować jego stan w trakcie zimowania. Silnik powinien być zawsze przechowywany zgodnie z zaleceniami producenta, czyli w pozycji transportowej pionowej –
z przymocowaniem wspornika do stojaka lub w poziomej – na stronie ze specjalnym zabezpieczeniem obudowy.

PRAKTYCZNY PRZEWODNIK TECHNICZNY SILNIKÓW ZABURTOWYCH HONDA

Silniki zaburtowe Honda mają ponad 50-letnią historię ewolucji. To właśnie konstrukcja pierwszego na świecie 4-suwowego silnika zaburtowego, w epoce silników 2-suwowych, była przykładem nowatorskiej myśli technicznej i przełomem w branży. Głównymi cechami wyróżniającymi silniki Honda są bardzo dobre osiągi i długotrwała żywotność, a wszystko to dzięki zastosowaniu unikalnych i opatentowanych rozwiązań technicznych. Czyni to je sprawdzonym narzędziem pracy, a także niezawodnym towarzyszem wodnej rekreacji.

BOOSTED LOW SPEED TORQUE (BLAST)

Unikalna technologia opracowana przez koncern Honda zapewnia znaczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika w zakresie niskich obrotów, co w konsekwencji pozwala na uzyskanie lepszego przyspieszenia przy niskiej prędkości, np. przy wyjściu łodzi w ślizg. Optymalne dopasowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej i momentu zapłonu, w zależności od stopnia obciążenia silnika, umożliwiają współdziałające systemy ECOmo i PGM-FI.
Technologia Blast jest zastosowana w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, od BF 40 do BF 250.

ECONOMY CONTROLLED MOTOR (ECOmo™)

Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez koncern Honda w 2008 r. zapewnia bardzo wysoką wydajność silników przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i poziomu emisji spalin. Udoskonala jakość pływania na łodzi motorowodnej, wpływa na zmniejszenie kosztów paliwa oraz na przyjemność prowadzenia. Jest jednocześnie bardziej przyjazna dla środowiska. Tajemnica systemu ECOmo™ polega na optymalizacji zmiennego składu mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od stopnia obciążenia silnika.
Przy dużym obciążeniu silnika mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje chwilowo wzbogacona, a jej zapłon przyspieszony. Dzięki temu uzyskuje się osiągi podobne do silników z kompresorem, w których potężny moment obrotowy jest możliwy już od najniższego zakresu obrotów. Przy niewielkim obciążeniu silnika, mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zubożona, zapłon opóźniony, a silnik przechodzi w tryb pracy ECOmo zapewniający oszczędne zużycie paliwa. Komputer dobiera automatycznie odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz moment zapłonu aż do wartości maksymalnych lub minimalnych bez przejścia do spalania stukowego.
Technologia dostępna w silnikach zaburtowych Honda, modele od BF 40 do BF 250.

NMEA2000 DOSKONAŁA KOMUNIKACJA NA POKŁADZIE

Wyprzedzając rynek i wyznaczając trendy w branży, silniki Honda nie tylko wyróżniają się najlepszą jakością i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, ale także są kompatybilne z najnowszymi światowymi osiągnięciami zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Jednym z takich standardów silników zaburtowych Honda jest NMEA2000 National Marine Electronics Association. Umożliwia utworzenie sieci komunikacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi różnych producentów (głównie instrumentów stosowanych w nawigacji morskiej). Dzięki temu rozwiązaniu parametry pracy silnika mogą być wyświetlane np. na ekranie echosondy. NMEA2000 ma wyższą szybkość transmisji danych (250k bitów/sekundę) od rozwiązań starszej generacji, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i kultury pływania na łodzi motorowodnej napędzanej silnikiem Honda.
Rozwiązanie to jest standardowe w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, od BF 40 do BF 250.

PGM-FI

Opracowany przez koncern Honda, stosowany w bolidach formuły F1 i motocyklach wyścigowych już w latach 80. XX wieku, układ sekwencyjnego, programowanego wtrysku paliwa sterowany modułem zapłonu PGM-IG. To rozwiązanie zastosowane w sportach wyczynowych z czasem trafiło na rynek motoryzacyjny, a następnie zostało wdrożone w silnikach zaburtowych Honda Marine. Współpracując z innymi, unikalnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami, zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i płynne rozwijanie mocy w całym zakresie obrotów przy wykorzystaniu każdej kropli paliwa. W efekcie zapewnia użytkownikom pierwszorzędne osiągi oraz komfort i przyjemność podczas sterowania jednostką pływającą (przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji wynikających z oszczędnego spalania paliwa).
W silnikach zaburtowych znajduje się w standardowym wyposażeniu konstrukcji (od BF 40 do BF 250).

PGM – IG – ZAPŁON CYFROWY

Cyfrowy zapłon PGM-IG ułatwia prowadzenie łodzi i zapewnia płynną pracę w całym zakresie obrotów. Układ ten zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i równomierne rozwijanie mocy. Umożliwia też łatwe holowanie. Dzięki temu, niezależnie od typu łodzi – aluminiowej, z włókna szklanego czy łodzi hybrydowej – każde pchnięcie manetki gazu to czysta przyjemność.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych, modele od BF 40 do BF 250.

POWER THRUST

Jednym z najciekawszych rozwiązań technicznych, opracowanych przez koncern Honda jest system Power Thrust, który w połączeniu ze specjalnymi śrubami czteropłatowymi zapewnia efektywny napęd ciężkich łodzi wypornościowych. To unikalne rozwiązanie zapewnia przyrost uciągu o 15% w przód oraz 60% na biegu wstecznym w stosunku do seryjnych śrub napędowych.
Uzyskanie takich osiągów w każdym z silników o mocy od 8 do 20 KM umożliwia unikalny system bocznego wydechu spalin na biegu wstecznym (w połączeniu z 4-łopatową śrubą o dużej średnicy, małym skoku (śruba Power Thrust) i wytrzymałą przekładnią). Rozwiązanie to powstało z myślą o ciężkich łodziach wypornościowych oraz łodziach roboczych, w których istotna jest poprawa manewrowości i siły uciągu. Wszystkie modele silników z oznaczeniem Power Thrust w cenie silnika posiadają na wyposażeniu dwie śruby napędowe. Fabrycznie zamontowana jest najpopularniejsza w tym przedziale mocy śruba „uniwersalna”, która po zdemontowaniu może służyć jako zapasowa. Dodatkowo dostarczana jest śruba o zwiększonym uciągu.
Wersje z rozrusznikiem elektrycznym posiadają również rozrusznik ręczny oraz bardzo wydajny, wielopolowy układ ładowania akumulatora 12V / 12 A.
Silnik BF15 zwyciężył ex aequo z silnikiem Mercury F15MH w teście przeprowadzonym przez „boote Magazine” w grupie silników zaburtowych o mocy maksymalnej 15 KM.

POWER TILT

System Power Tilt – to siłownik hydrauliczny, dzięki któremu wpływając na płyciznę i naciskając przycisk, bez wysiłku można unieść silnik nad powierzchnię wody lub zmienić jego ustawienie względem łodzi przy niskich obrotach.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych Honda BF 15 i BF 20.

POWER TRIM

Układ Power Trim umożliwia płynną regulację kąta silnika w zależności od prędkości, obciążenia lub rozmieszczenia załogi. Tym samym za każdym razem można tak ustawić silnik, aby można było uzyskać maksymalne osiągi łodzi w określonych warunkach. Odpowiednie ustawienie silnika umożliwia przyrost prędkości obrotowej o dodatkowe 400 obr./min.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych Honda, modele od BF 40 do BF 250.

STEROWANIE PRZEPUSTNICĄ GAZU

Dzięki zastosowaniu nowego systemu – Shifting Load Reduction możliwe jest inteligentne sterowanie przepustnicą gazu za pomocą manetki zdalnego sterowania. Zmiana obciążenia silnika, którego przepustnica gazu została ustawiona przez sternika w określonym położeniu, kontrolowana jest przez moduł ECU (Engine Control Unit). Układ ten asystuje pracy użytkownika, modyfikując kąt wyprzedzenia zapłonu i zmianę momentu obrotowego w zależności od zmiany warunków pracy silnika oraz położenia dźwigni zmiany biegów manetki zdalnego sterowania.

VARIABLE VALVE TIMING AND LIFT ELECTRONIC CONTROL

Układ VTEC™ zapewnia dużą dawkę emocji podczas każdego rejsu. Zastosowany system zmiennych faz rozrządu, poprawiający elastyczność silnika w całym zakresie obrotów, zapewnia szerszą, bardziej płaską krzywą momentu obrotowego oraz dynamiczne i płynne przyspieszenie w całym zakresie obrotów silnika. W rezultacie powstaje idealne połączenie mocy, charakterystyki momentu obrotowego i oszczędności zużywanego paliwa, co zapewnia beztroską przyjemność spędzania czasu na jednostce pływającej wyposażonej w silnik z głowicą VTEC.
System ten przed wielu laty został opracowany przez Ikuo Kajitani z myślą o bolidach Formuły 1 i od tego czasu jest masowo stosowany w wielu innych silnikach marki Honda. Polega na zmianie skoku zaworów w zakresie niskich i średnich oraz wysokich obrotów, co zapewnia efektywniejsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną w połączeniu z optymalnym punktem zapłonu.
Układ ten jest stosowany w silnikach zaburtowych Honda od BF 100 do BF 250.

TROLLING – STEROWANIE ŁODZIĄ W TROLLINGU

Regulator sterowania łodzią podczas pływania w trollingu umożliwia precyzyjne skokowe ustawienie niskiej prędkości pływania co 50 obr./min w zakresie 850 do 1800 obr./min. Jest to bardzo wygodna zaleta, którą z pewnością doceniają wędkarze i sternicy manewrujący w ciasnych portach.
W regulator sterowania podczas trollingu mogą być wyposażone modele od BF 40 do BF 250.

WIELOWARSTWOWA OCHRONA ANTYKOROZYJNA

PGM-FI™ – elektroniczny układ zapłonu, system zmiennych faz rozrządu VTEC™, BLAST™, ECOmo™, NMEA2000 czy system Power Thrust to przykłady licznych innowacji technicznych, które zapewniają użytkownikom silników zaburtowych Honda czystą radość z wodnego relaksu, a osobom zawodowo związanym z pracą na wodzie także komfort i zaufanie do ich niezawodności. Dopełnieniem tej jakości, bez kompromisów jest ochrona antykorozyjna silników, dzięki której każdy silnik zaburtowy Honda w dobrej kondycji pływa przez wiele, wiele lat.
Niezawodność ochrony antykorozyjnej wynika z bardzo dokładnego procesu nakładania specjalnych czterech warstw, które zabezpieczają silnik przed szkodliwym oddziaływaniem wody – zwłaszcza słonej, w każdej strefie klimatycznej, przed działaniem promieniowania UV oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. W efekcie silniki zaburtowe Honda są znane z żywotności i od lat są z powodzeniem użytkowane przez zespoły badawcze we wszystkich strefach klimatycznych na akwenach całego świata.
Podstawę zabezpieczenia stanowi specjalny stop aluminium Honda, który jest powlekany podwójną warstwą uszczelniającą, następnie warstwą żywicy epoksydowej i metalizowaną farbą akrylową. Finalnym zabezpieczeniem jest warstwa bezbarwnej powłoki akrylowej.
Oprócz wielowarstwowej powłoki antykorozyjnej, silniki zaburtowe Honda są wyposażone w dodatkowe rozwiązania zabezpieczające – anody zapewniające ochronę przed korozją galwaniczną. Wszystkie złącza są wykonane z nierdzewnej stali lub ze specjalnie obrabianego materiału DRACO, złącza przewodów są zabezpieczone przed dostępem wody. Wszystkie modele silników począwszy od BF 4 posiadają specjalne przyłącze do podłączania węża do płukania po pływaniu w wodzie morskiej, wodzie z glonami lub innymi osadami. Z uwagi na niewielkie gabaryty przepłukiwanie najmniejszego silnika BF 2,3 jest możliwe w niewielkich zbiornikach ze słodką wodą. Płukanie i mycie silnika zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji, osadzania się nalotów w układzie chłodzenia, co radykalnie wydłuża żywotność silnika, a także wpływa na ograniczenie ryzyka przegrzania silnika, bardzo poważnych awarii lub wręcz zniszczenia silnika.

Menu