Przygotowanie silnika zaburtowego do okresu zimowego – „zimowania”

Niezależnie od wieku silnika zaburtowego, przegląd techniczny jest zalecany zawsze po zakończeniu sezonu, ponieważ tylko w takim przypadku możemy szybko zweryfikować aktualny stan techniczny. Przekładnia każdego silnika zaburtowego pracuje pod wodą i w przypadku powstania jakiejkolwiek nieszczelności odłożenie naprawy do wiosny może oznaczać konieczność wymiany wielu skorodowanych elementów.

O tym należy pamiętać:

  1. W przypadku silników gaźnikowych przed zimowaniem należy opróżnić zbiornik paliwa, ponieważ uruchomienie silnika na starej, zanieczyszczonej benzynie może spowodować poważne, a w konsekwencji bardzo kosztowne w naprawie, uszkodzenie silnika.
  2. Zalecane jest również płukanie wodą układu chłodzenia.
  3. Należy wykonać czyszczenie i smarowanie linek, cięgien, kalamitek, śrub i nakrętek.
  4. W przypadku silników wyposażonych w rozrusznik elektryczny należy naładować akumulator i kontrolować jego stan w trakcie zimowania.
  5. Silnik należy przechowywać w pozycji transportowej – pionowej z przymocowaniem wspornika do stojaka lub w poziomej na stronie ze specjalnym zabezpieczeniem obudowy. Zawsze należy dokładnie sprawdzić czy silnik jest właściwie zabezpieczony przed potencjalnym uszkodzeniem mechanicznym. Każda inna pozycja może doprowadzić do uszkodzenia i wycieku oleju.

Konserwacja silnika zaburtowego

Konserwacja silnika zaburtowego przed i po sezonie motorowodnym ma bardzo istotne znaczenie dla jego żywotności. Planując wieloletnią eksploatację jednostki napędowej warto zadbać o jej stan techniczny. Służą temu regularne przeglądy serwisowe, które możemy przeprowadzić w Autoryzowanym Serwisie Honda. Również to, jak na co dzień dbamy o silnik ma znaczenie dla jego sprawnego działania. Bardzo ważne jest stosowanie dedykowanych płynów eksploatacyjnych i wysokiej jakości paliwa. Wszelkie naprawy serwisowe warto przeprowadzać z użyciem oryginalnych części.

Zastanawiasz się, jak prawidłowo zadbać o silnik przed sezonem i podczas jego eksploatacji? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci w efektywnej konserwacji silnika zaburtowego, a tym samym pozwolą cieszyć się bezawaryjną pracą napędu w kolejnym sezonie. Oferujemy również profesjonalną pomoc w tym zakresie. Jako Autoryzowany Serwis Honda kompleksowo dbamy o jednostki zaburtowe niezależnie od ich pojemności, roku produkcji czy generacji. Usługi związane z konserwacją silnika polecamy wykonać po zakończeniu bieżącego sezonu. W razie pytań lub wątpliwości pozostajemy do dyspozycji

Jak konserwować i dbać o silnik?

  1. Zalecamy postępować według instrukcji producenta dołączonej do każdego modelu silnika. Tabela w niej zawarta informuje o częstotliwości konserwacji oraz czynnościach serwisowych.
  2. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności serwisowych konieczne jest wyłączenie silnika. Jeżeli jednak wymagane jest jego uruchomienie bardzo ważne jest sprawdzenie czy:
    -pomieszczenie jest wentylowane
    -płytka antykawitacyjna znajduje się co najmniej 10 cm pod wodą, by pompa wodna była w stanie dostarczyć odpowiednią ilość wody chłodzącej – inaczej może dojść do przegrzania silnika
  3. Zanim materiały eksploatacyjne lub akumulator zostaną wyrzucone warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi utylizacji lub skontaktować z Autoryzowanym Serwisem Honda. Dbajmy o środowisko!
  4. Do konserwacji i naprawy należy używać oryginalnych olejów i części zamiennych Honda dedykowanych do danego typu silnika.
  5. Wymiana olejów: w silnikach gaźnikowych np. BF 8, BF 10 i BF 15, BF 20, jaki i zasilanych wtryskiem paliwa (BF 40 i większej mocy) zaleca się wymianę oleju w spodzinie i oleju silnikowego po 100 godzinach pracy lub co pół roku, a koniecznie po sezonie. Podczas przeglądu bardzo ważna jest kontrola uszczelniacza na wałku poziomym. Mleczny odcień oleju oznacza obecność wody – konieczne jest ustalenie przyczyny i ewentualna wymiana uszczelniacza. W celu wymiany oleju należy odkręcić dolną, a następnie górną śrubę spustową i zlać olej. W przypadku obecności wody w oleju przekładniowym należy skontaktować się z Autoryzowanym Punktem Serwisowym.
  6. Filtr oleju silnikowego należy wymieniać w Autoryzowanym Serwisie Honda. Zaleca się wymianę po 200 godzinach eksploatacji lub raz w roku. Zanieczyszczenia znajdujące się w oleju mogą spowodować uszkodzenie silnika.
  7. Wirnik pompy wodnej – z wyjątkiem Honda BF 2,3 – należy sprawdzać w Autoryzowanym Punkcie Serwisowym po każdym sezonie, ponieważ przy intensywnej eksploatacji końcówki wirnika mogą się zatrzeć.
  8. Bardzo ważne jest także kontrolowanie śruby napędowej, sprawdzanie czy łopatki nie są wyszczerbione (np. od uderzenia o skałę) oraz czy wałek poziomy jest czysty (czy nie wkręciła się np. żyłka).
  9. Po każdym sezonie należy sprawdzić stan anod, czyli płytek chroniących silnik przed korozją. Jeżeli płytki anodowe ukruszą się lub zmniejszą o 2/3 od oryginalnej wielkości należy je wymienić.
  10. Następnym elementem, który powinien być wymieniany po każdym sezonie jest świeca zapłonowa. Zalecamy wymianę w Autoryzowanym Serwisie Honda. Ważne, aby stosować oryginalne świece zapłonowe, zamienniki z reguły nie spełniają wymaganych parametrów.
  11. Filtr paliwa także powinien być wymieniany raz w roku ze wskazaniem na koniec sezonu, ponieważ zanieczyszczenia znajdujące się na nim wpływają na onbiżenie mocy silnika.
  12. Po zakończonym sezonie powinno się przepłukać silnik czystą wodą przez conajmiej 10 minut.
  13. Ostatnim ważnym punktem w konserwacji silników zaburtowych jest smarowanie ich zewnętrznych powierzchni szmatką nasączoną olejem silnikowym, a w przypadku silników pracujących w słonej wodzie dodatkowo smarem antykoryzyjnym.

Wymiana oleju w silniku zaburtowym

Olej przeciwdziała uszkodzeniom mechanicznym poszczególnych części silnika. Chroni je również przed szkodliwym wpływem wysokich temperatur. Jego regularna wymiana jest bardzo ważna z perspektywy prawidłowej pracy jednostki napędowej. Wymiana oleju w silniku zaburtowym powinna być przeprowadzana przynajmniej raz w sezonie. Olej można wymienić na początku sezonu motorowodnego lub po jego zakończeniu. Co ważne, w przypadku zimowania silnika w pozycji transportowej pionowej olej można pozostawić w spodzinie silnika aż do wiosny. Ważnym jest to, aby go wymienić przed pierwszym uruchomieniem silnika w nowym sezonie.

Wymiana oleju w silniku zaburtowym nie jest skomplikowana. Możesz ją z powodzeniem wykonać samodzielnie. Usługa wchodzi także w zakres usług Autoryzowanego Serwisu. Jeśli nie masz warunków do bezpiecznej wymiany oleju skorzystaj z profesjonalnej pomocy.

Prawidłowe przechowywanie silnika zaburtowego

Silnik powinien być przechowywany w suchym, zaciemnionym pomieszczeniu z dala od bezpośredniego oddziaływania promieni słonecznych. W sytuacji, gdy silnik będzie przechowywany dłużej niż miesiąc, należy opróżnić zbiornik paliwa. W przypadku silników wyposażonych w rozrusznik elektryczny trzeba dodatkowo naładować akumulator i kontrolować jego stan w trakcie zimowania. Silnik powinien być zawsze przechowywany zgodnie z zaleceniami producenta, czyli w pozycji transportowej pionowej –
z przymocowaniem wspornika do stojaka lub w poziomej – na stronie ze specjalnym zabezpieczeniem obudowy.

Menu