Jak dobrać silnik zaburtowy do łodzi?

Dobór odpowiedniego silnika zaburtowego do łodzi jest ważny, bo wpływa na osiągi i komfort sterowania. Zależy on głównie od tego, jaką łódź posiadasz i jakie są jej parametry techniczne. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, jaki dobrać silnik do łodzi, przygotowaliśmy poniższy poradnik. Zapraszamy!  

Jaki silnik do łodzi motorowej, żaglówki, pontonu?

Zanim odpowiemy na pytanie, jaki silnik zaburtowy do łodzi będzie najbardziej odpowiedni, musimy ustalić, czym pływasz. Inne silniki będą potrzebne dla łodzi motorowych, inne dla żaglówek, a jeszcze inne dla pontonów.

Łodzie motorowe

Dla łodzi motorowych, które często są większe i cięższe, potrzebne są mocniejsze silniki. W przypadku łodzi rekreacyjnych, które używane są głównie do spokojnych rejsów po jeziorach i rzekach, wystarczy silnik o mocy 20-50 KM. Natomiast do łodzi sportowych, które osiągają wysokie prędkości, potrzeba silnika o mocy powyżej 100 KM.

Żaglówki

Żaglówki zazwyczaj wyposażane są w mniejsze silniki, które służą głównie do manewrowania w portach oraz jako pomoc przy bezwietrznej pogodzie. Dla mniejszych jednostek wystarczy silnik o mocy 2-6 KM, natomiast dla większych żaglówek, zwłaszcza tych używanych na morzu, warto rozważyć silniki o mocy 10-20 KM.

Pontony i małe łodzie wędkarskie

W przypadku pontonów oraz małych łodzi wędkarskich, które są lekkie i często używane na niewielkich akwenach, wystarczą silniki o małej mocy, zwykle w przedziale 2-10 KM. Ważne jest również, aby silnik był łatwy w transporcie i montażu, co jest istotne przy częstym przemieszczaniu się.

Jak dobrać silnik do łodzi, biorąc pod uwagę wielkość i wagę łodzi?

Ogólna zasada mówi, że na każdych 100 kg wagi łodzi (wraz z wyposażeniem i załogą) powinno przypadać około 1 KM mocy silnika. Przykładowo, dla łodzi ważącej 500 kg, odpowiedni będzie silnik o mocy około 50 KM.

Typ silnika

Na rynku dostępne są głównie dwa typy silników zaburtowych: dwusuwowe i czterosuwowe. Każdy z nich ma swoje zalety i wady.

  • Silniki dwusuwowe – są lżejsze i oferują większą moc w stosunku do swojej wagi, co czyni je idealnymi do łodzi sportowych i intensywnie użytkowanych. Są również łatwiejsze w serwisowaniu. Ich wadą jest jednak większe zużycie paliwa i wyższa emisja spalin.
  • Silniki czterosuwowe – są bardziej ekonomiczne i ciche, co czyni je idealnymi do łodzi rekreacyjnych i wędkarskich. Są także bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ emitują mniej spalin. Ich wadą jest większa waga i bardziej skomplikowana budowa, co może zwiększać koszty serwisowania.

Długość płyty montażowej

Ważnym aspektem technicznym jest długość płyty montażowej, która musi być dopasowana do długości pawęży łodzi. Standardowo dostępne są silniki z krótką (S), średnią (M) i długą (L) płytą montażową. Źle dobrana długość płyty może prowadzić do problemów z manewrowaniem i stabilnością łodzi.

Systemy wspomagające

Nowoczesne silniki zaburtowe oferują różne systemy wspomagające, które mogą znacznie zwiększyć komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Warto zwrócić uwagę na elektryczny rozruch, systemy nawigacyjne oraz power trim and tilt, który umożliwia regulację kąta nachylenia silnika, co poprawia osiągi i komfort pływania.

Menu