Jaki olej do silnika zaburtowego?

Po każdym sezonie eksploatacji silnika zaburtowego warto zadbać o jego prawidłowy serwis i konserwację. Jednym z elementów takiego serwisu jest wymiana oleju. Zastanawiasz się, jaki olej do silnika zaburtowego sprawdzi się najlepiej? Będą Ci potrzebne dwa rodzaje. Pierwszy to olej silników wodnych, drugi to olej przekładniowy.

Wybierając olej silnikowy należy zwrócić uwagę na to, żeby był to olej dedykowany do silników zaburtowych. Preparaty tego typu są wzbogacone dodatkami, które zwiększają stopień ochrony silnika, a co za tym idzie wydłużają jego żywotność. Olej przekładniowy to formuła specjalnie opracowana w celu smarowania przekładni silników zaburtowych. Powinna się charakteryzować znakomitymi właściwościami smarnymi, dzięki czemu zmniejsza tarcie i zużycie przekładni, jednocześnie wpływając na jej cichą pracę. Olej przekładniowy chroni przekładnię przed zużyciem i korozją.

Co ile wymieniać olej w silniku zaburtowym?

W przypadku docierania nowej jednostki napędowej, pierwszy przegląd i wiążąca się z tym wymiana oleju wymagana jest przez producentów po około 20 godzinach pracy silnika. Kolejny przegląd i wymiana oleju przewidziana jest po 100 godzinach pracy silnika zaburtowego. Następne przeglądy i wymiany oleju zaleca się przeprowadzać do 100 roboczo godzin. Jednocześnie, w przypadku jednostek, które nie wypracowały takiej liczby godzin w sezonie rekomendowana jest wymiana oleju raz w roku.

Olej w silniku zaburtowym zwyczajowo wymienia się po sezonie. To dobry czas na przeprowadzenie przeglądu silnika i jego konserwację, w tym także przeprowadzenie ewentualnych napraw i wymiany części eksploatacyjnych. W przypadku serwisu silników zaburtowych okresowo wymienia się takie części jak: świece zapłonowe czy wirnik pompy wody. Warto je wymienić przed sezonem, żeby nie uległy uszkodzeniu w trakcie zimowania silnika w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Co ile wymieniać olej? Podsumowanie

Po zakończeniu okresu gwarancyjnego olej w silniku zaburtowym należy wymieniać, podobnie jak w przypadku silników samochodowych, po przekroczeniu 100 roboczo godzin lub raz w roku. O ile przeglądy gwarancyjne zaleca się przeprowadzać na wiosnę, przed rozpoczęciem sezonu motorowodnego, o tyle przeglądy pogwarancyjne z powodzeniem można przeprowadzić po sezonie, tym samym przygotowując napęd do zimowania i rozruchu na wiosnę. Przeglądy pogwarancyjne i wymianę oleju można wykonywać we własnym zakresie. Jeśli nie mamy doświadczenia w konserwacji silników zaburtowych serwis warto zlecić profesjonalnej firmie. Najlepiej sprawdzi się w tym przypadku Autoryzowany Serwis silników zaburtowych producenta.

Menu