Obsługa silnika zaburtowego

Prawidłowa obsługa silnika zaburtowego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załogi, jak i żywotności samej jednostki. Obsługa silnika na jednostkach motorowodnych zdaje się być znacznie mniej skomplikowana niż w przypadku jachtów żaglowych, jednak również na motorówce należy pamiętać do podstawowych zasadach prawidłowego obchodzenia się z silnikiem zaburtowym. Jak w takim razie powinna wyglądać obsługa silnika zaburtowego?

Zacznijmy od montażu. Prawidłowy montaż silnika zaburtowego to podstawa. W sytuacji, w której silnik zostanie źle zamontowany sterowanie jednostką może się okazać trudne lub wręcz niemożliwe. Co gorsza, nieprawidłowy dobór i montaż silnika zaburtowego może skutkować poważnym uszkodzeniem samej jednostki.

Jak przeprowadzić montaż silnika zaburtowego?

Każdy producent łodzi podaje optymalną i maksymalną moc silnika, jaki może być na niej zamontowany. Oprócz mocy silnika bardzo ważną sprawą jest dobór odpowiedniej wysokości kolumny silnika. Jej wysokość powinna odpowiadać wysokości pawęży oraz zanurzeniu jednostki.

Każdy silnik jest wyposażony we własny system mocowania do pawęży. Montaż silnika zaburtowego powinien być przeprowadzony zgodnie z instrukcją producenta. Podstawowe zasady prawidłowego mocowania silnika zaburtowego obejmują:

  • nałożenie na pawęż mocowania silnika,
  • ustalenie głębokości zanurzenia silnika (optymalna głębokość znużenia silnika ma miejsce wówczas, gdy górna końcówka śruby napędowej znajduje się minimum 2 cm pod linią dna łódki),
  • ustawienie odpowiedniego kąta natarcia silnika.

Jeśli wcześniej nie montowałeś silnika zaburtowego i boisz się, że popełnisz błąd, który może kosztować Cię serwisem nowej jednostki napędowej usługę montażu silnika możesz zlecić pracownikom serwisu. Zadbają oni nie tylko o prawidłowe mocowanie silnika zaburtowego, ale również przeszkolą Cię z jego obsługi. Ważne jest m.in. ustawienie silnika zaburtowego przed uruchomieniem.

Jak ustawić silnik zaburtowy przed uruchomieniem?

Pisząc o ustawieniu silnika zaburtowego mamy na myśli ustawienie poszczególnych parametrów napędu przed jego uruchomieniem. Przy pierwszym uruchomieniu silnika jego prawidłowe ustawienie może się wydawać trudne. Wynika to z liczby elementów, które musimy skontrolować i ustawić. Kiedy wyrobimy sobie nawyk, odpalenie silnika będzie przebiegało szybko i sprawnie.

Ustawienie silnika zaburtowego przed uruchomieniem wymaga:

  • odkręcenia odpowietrznika na korku zbiornika paliwa (należy przy tym pamiętać, że jednostka może być zasilana paliwem na dwa sposoby – ze zbiornika wewnętrznego lub zewnętrznego),
  • odkręcenia dopływu paliwa,
  • w przypadku rozruchu zimnego silnika włączenie ssania,
  • opuszczenia silnika na pantografie do wody, w przypadku jednostek motorowodnych częstym rozwiązaniem jest elektryczne opuszczanie silnika,
  • ustawienia dźwigni zmiany biegów na luzie,
  • ustawienia manetki gazu w pozycji rozruchowej,
  • wyciągnięcia linki rozrusznika ręcznego (w przypadku większości jednostek motorowodnych napęd poprowadzony jest w sposób nie wymagający rozruchu ręcznego, jednostkę włącza się za pomocą przekręcenia kluczyka w stacyjne lub przycisku).
Menu