PRAKTYCZNY PRZEWODNIK TECHNICZNY SILNIKÓW ZABURTOWYCH HONDA
Silniki zaburtowe Honda mają ponad 50-letnią historię ewolucji. To właśnie konstrukcja pierwszego na świecie 4-suwowego silnika zaburtowego, w epoce silników 2-suwowych, była przykładem nowatorskiej myśli technicznej i przełomem w branży. Głównymi cechami wyróżniającymi silniki Honda są bardzo dobre osiągi i długotrwała żywotność, a wszystko to dzięki zastosowaniu unikalnych i opatentowanych rozwiązań technicznych. Czyni to je sprawdzonym narzędziem pracy, a także niezawodnym towarzyszem wodnej rekreacji.
BOOSTED LOW SPEED TORQUE (BLAST)
Unikalna technologia opracowana przez koncern Honda zapewnia znaczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika w zakresie niskich obrotów, co w konsekwencji pozwala na uzyskanie lepszego przyspieszenia przy niskiej prędkości, np. przy wyjściu łodzi w ślizg. Optymalne dopasowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej i momentu zapłonu, w zależności od stopnia obciążenia silnika, umożliwiają współdziałające systemy ECOmo i PGM-FI.
Technologia Blast jest zastosowana w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, od BF 40 do BF 250.
ECONOMY CONTROLLED MOTOR (ECOmo™)
Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez koncern Honda w 2008 r. zapewnia bardzo wysoką wydajność silników przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i poziomu emisji spalin. Udoskonala jakość pływania na łodzi motorowodnej, wpływa na zmniejszenie kosztów paliwa oraz na przyjemność prowadzenia. Jest jednocześnie bardziej przyjazna dla środowiska. Tajemnica systemu ECOmo™ polega na optymalizacji zmiennego składu mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od stopnia obciążenia silnika.
Przy dużym obciążeniu silnika mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje chwilowo wzbogacona, a jej zapłon przyspieszony. Dzięki temu uzyskuje się osiągi podobne do silników z kompresorem, w których potężny moment obrotowy jest możliwy już od najniższego zakresu obrotów. Przy niewielkim obciążeniu silnika, mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zubożona, zapłon opóźniony, a silnik przechodzi w tryb pracy ECOmo zapewniający oszczędne zużycie paliwa. Komputer dobiera automatycznie odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz moment zapłonu aż do wartości maksymalnych lub minimalnych bez przejścia do spalania stukowego.
Technologia dostępna w silnikach zaburtowych Honda, modele od BF 40 do BF 250.
NMEA2000 DOSKONAŁA KOMUNIKACJA NA POKŁADZIE
Wyprzedzając rynek i wyznaczając trendy w branży, silniki Honda nie tylko wyróżniają się najlepszą jakością i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, ale także są kompatybilne z najnowszymi światowymi osiągnięciami zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Jednym z takich standardów silników zaburtowych Honda jest NMEA2000 National Marine Electronics Association. Umożliwia utworzenie sieci komunikacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi różnych producentów (głównie instrumentów stosowanych w nawigacji morskiej). Dzięki temu rozwiązaniu parametry pracy silnika mogą być wyświetlane np. na ekranie echosondy. NMEA2000 ma wyższą szybkość transmisji danych (250k bitów/sekundę) od rozwiązań starszej generacji, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i kultury pływania na łodzi motorowodnej napędzanej silnikiem Honda.
Rozwiązanie to jest standardowe w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, od BF 40 do BF 250.
PGM-FI
Opracowany przez koncern Honda, stosowany w bolidach formuły F1 i motocyklach wyścigowych już w latach 80. XX wieku, układ sekwencyjnego, programowanego wtrysku paliwa sterowany modułem zapłonu PGM-IG. To rozwiązanie zastosowane w sportach wyczynowych z czasem trafiło na rynek motoryzacyjny, a następnie zostało wdrożone w silnikach zaburtowych Honda Marine. Współpracując z innymi, unikalnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami, zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i płynne rozwijanie mocy w całym zakresie obrotów przy wykorzystaniu każdej kropli paliwa. W efekcie zapewnia użytkownikom pierwszorzędne osiągi oraz komfort i przyjemność podczas sterowania jednostką pływającą (przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji wynikających z oszczędnego spalania paliwa).
W silnikach zaburtowych znajduje się w standardowym wyposażeniu konstrukcji (od BF 40 do BF 250).
PGM – IG – ZAPŁON CYFROWY
Cyfrowy zapłon PGM-IG ułatwia prowadzenie łodzi i zapewnia płynną pracę w całym zakresie obrotów. Układ ten zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i równomierne rozwijanie mocy. Umożliwia też łatwe holowanie. Dzięki temu, niezależnie od typu łodzi – aluminiowej, z włókna szklanego czy łodzi hybrydowej – każde pchnięcie manetki gazu to czysta przyjemność.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych, modele od BF 40 do BF 250.
POWER THRUST
Jednym z najciekawszych rozwiązań technicznych, opracowanych przez koncern Honda jest system Power Thrust, który w połączeniu ze specjalnymi śrubami czteropłatowymi zapewnia efektywny napęd ciężkich łodzi wypornościowych. To unikalne rozwiązanie zapewnia przyrost uciągu o 15% w przód oraz 60% na biegu wstecznym w stosunku do seryjnych śrub napędowych.
Uzyskanie takich osiągów w każdym z silników o mocy od 8 do 20 KM umożliwia unikalny system bocznego wydechu spalin na biegu wstecznym (w połączeniu z 4-łopatową śrubą o dużej średnicy, małym skoku (śruba Power Thrust) i wytrzymałą przekładnią). Rozwiązanie to powstało z myślą o ciężkich łodziach wypornościowych oraz łodziach roboczych, w których istotna jest poprawa manewrowości i siły uciągu. Wszystkie modele silników z oznaczeniem Power Thrust w cenie silnika posiadają na wyposażeniu dwie śruby napędowe. Fabrycznie zamontowana jest najpopularniejsza w tym przedziale mocy śruba „uniwersalna”, która po zdemontowaniu może służyć jako zapasowa. Dodatkowo dostarczana jest śruba o zwiększonym uciągu.
Wersje z rozrusznikiem elektrycznym posiadają również rozrusznik ręczny oraz bardzo wydajny, wielopolowy układ ładowania akumulatora 12V / 12 A.
Silnik BF15 zwyciężył ex aequo z silnikiem Mercury F15MH w teście przeprowadzonym przez „boote Magazine” w grupie silników zaburtowych o mocy maksymalnej 15 KM.
POWER TILT
System Power Tilt – to siłownik hydrauliczny, dzięki któremu wpływając na płyciznę i naciskając przycisk, bez wysiłku można unieść silnik nad powierzchnię wody lub zmienić jego ustawienie względem łodzi przy niskich obrotach.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych Honda BF 15 i BF 20.
POWER TRIM
Układ Power Trim umożliwia płynną regulację kąta silnika w zależności od prędkości, obciążenia lub rozmieszczenia załogi. Tym samym za każdym razem można tak ustawić silnik, aby można było uzyskać maksymalne osiągi łodzi w określonych warunkach. Odpowiednie ustawienie silnika umożliwia przyrost prędkości obrotowej o dodatkowe 400 obr./min.
Zastosowanie w silnikach zaburtowych Honda, modele od BF 40 do BF 250.
STEROWANIE PRZEPUSTNICĄ GAZU
Dzięki zastosowaniu nowego systemu – Shifting Load Reduction możliwe jest inteligentne sterowanie przepustnicą gazu za pomocą manetki zdalnego sterowania. Zmiana obciążenia silnika, którego przepustnica gazu została ustawiona przez sternika w określonym położeniu, kontrolowana jest przez moduł ECU (Engine Control Unit). Układ ten asystuje pracy użytkownika, modyfikując kąt wyprzedzenia zapłonu i zmianę momentu obrotowego w zależności od zmiany warunków pracy silnika oraz położenia dźwigni zmiany biegów manetki zdalnego sterowania.
VARIABLE VALVE TIMING AND LIFT ELECTRONIC CONTROL
Układ VTEC™ zapewnia dużą dawkę emocji podczas każdego rejsu. Zastosowany system zmiennych faz rozrządu, poprawiający elastyczność silnika w całym zakresie obrotów, zapewnia szerszą, bardziej płaską krzywą momentu obrotowego oraz dynamiczne i płynne przyspieszenie w całym zakresie obrotów silnika. W rezultacie powstaje idealne połączenie mocy, charakterystyki momentu obrotowego i oszczędności zużywanego paliwa, co zapewnia beztroską przyjemność spędzania czasu na jednostce pływającej wyposażonej w silnik z głowicą VTEC.
System ten przed wielu laty został opracowany przez Ikuo Kajitani z myślą o bolidach Formuły 1 i od tego czasu jest masowo stosowany w wielu innych silnikach marki Honda. Polega na zmianie skoku zaworów w zakresie niskich i średnich oraz wysokich obrotów, co zapewnia efektywniejsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną w połączeniu z optymalnym punktem zapłonu.
Układ ten jest stosowany w silnikach zaburtowych Honda od BF 100 do BF 250.
TROLLING – STEROWANIE ŁODZIĄ W TROLLINGU
Regulator sterowania łodzią podczas pływania w trollingu umożliwia precyzyjne skokowe ustawienie niskiej prędkości pływania co 50 obr./min w zakresie 850 do 1800 obr./min. Jest to bardzo wygodna zaleta, którą z pewnością doceniają wędkarze i sternicy manewrujący w ciasnych portach.
W regulator sterowania podczas trollingu mogą być wyposażone modele od BF 40 do BF 250.
WIELOWARSTWOWA OCHRONA ANTYKOROZYJNA
PGM-FI™ – elektroniczny układ zapłonu, system zmiennych faz rozrządu VTEC™, BLAST™, ECOmo™, NMEA2000 czy system Power Thrust to przykłady licznych innowacji technicznych, które zapewniają użytkownikom silników zaburtowych Honda czystą radość z wodnego relaksu, a osobom zawodowo związanym z pracą na wodzie także komfort i zaufanie do ich niezawodności. Dopełnieniem tej jakości, bez kompromisów jest ochrona antykorozyjna silników, dzięki której każdy silnik zaburtowy Honda w dobrej kondycji pływa przez wiele, wiele lat.
Niezawodność ochrony antykorozyjnej wynika z bardzo dokładnego procesu nakładania specjalnych czterech warstw, które zabezpieczają silnik przed szkodliwym oddziaływaniem wody – zwłaszcza słonej, w każdej strefie klimatycznej, przed działaniem promieniowania UV oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. W efekcie silniki zaburtowe Honda są znane z żywotności i od lat są z powodzeniem użytkowane przez zespoły badawcze we wszystkich strefach klimatycznych na akwenach całego świata.
Podstawę zabezpieczenia stanowi specjalny stop aluminium Honda, który jest powlekany podwójną warstwą uszczelniającą, następnie warstwą żywicy epoksydowej i metalizowaną farbą akrylową. Finalnym zabezpieczeniem jest warstwa bezbarwnej powłoki akrylowej.
Oprócz wielowarstwowej powłoki antykorozyjnej, silniki zaburtowe Honda są wyposażone w dodatkowe rozwiązania zabezpieczające – anody zapewniające ochronę przed korozją galwaniczną. Wszystkie złącza są wykonane z nierdzewnej stali lub ze specjalnie obrabianego materiału DRACO, złącza przewodów są zabezpieczone przed dostępem wody. Wszystkie modele silników począwszy od BF 4 posiadają specjalne przyłącze do podłączania węża do płukania po pływaniu w wodzie morskiej, wodzie z glonami lub innymi osadami. Z uwagi na niewielkie gabaryty przepłukiwanie najmniejszego silnika BF 2,3 jest możliwe w niewielkich zbiornikach ze słodką wodą. Płukanie i mycie silnika zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji, osadzania się nalotów w układzie chłodzenia, co radykalnie wydłuża żywotność silnika, a także wpływa na ograniczenie ryzyka przegrzania silnika, bardzo poważnych awarii lub wręcz zniszczenia silnika.